Lisa Konno's werk > Nu ook te zien bij Jan te Amstelveen
Geheugen van Oost bestaat 20 jaar. Oost is in die tijd minder 'dorps' geworden . Geheugen van Oost wil meegroeien van gesloten naar de nieuwe open gemeenschap. Dat vraagt om inspanning, moed, en meer aandacht voor zaken en gebeurtenissen van buiten het dorp 'OOST'. Het begon in 2003 met verhalen van oude bewoners. Schrijven, lezen en luisteren over bijvoorbeeld 'Mijn schooljeugd'. Een verteller: 'In 1956 zat ik bij meester Van Elk in de klas'. Dat is vanzelfsprekend en zal zo blijven. Na de start van GeheugenvanOost bleek maar al te snel dat verhalen zonder beeld weinig aantrekkelijk zijn. Weken was de redactie aan de slag om, in overleg, bij ieder verhaal een passende foto te plaatsen. Van af toen is er bij ieder verhaal noodzakelijkerwijze een beeldverslagje. Maar nu kent Oost een andere bevolkingssamenstelling. Er is een wijder wereldbeeld ontstaan; dat zie je op straat en aan de aankleding van de woonhuizen, bij Ramandan. Laten we daar naar kijken. Het verhaal van Amsterdam Oost kan niet eigentijds verteld worden zonder onze steeds grotere beeldcollectie. Kijken is direct geleerd! Door te kijken, verken je de heel direct, de nieuwe wereld om je heen. Treed je moedig uit de eigen comfortzone . Daarom breidde onze grote foto-verhalen-collectie zich uit met veel beeld, zoals videofilms, reportages, actuele expo's en verhaal-panelen met een bepaald thema. Beeld - van een enkele foto tot een compleet beeldverhaal- is van levensbelang voor het voortbestaan van onze GeheugenvanOost-foto-verhalensite . Beeld is 'veelzeggend'. Goed beeld 'toont' ook het onzichtbare. Want zeker is dat de impact van beeldcultuur in de toekomst alleen nog maar zal toenemen.
Een van de thema's die aandacht krijgt op onze site is de [on]zichtbare functie van kleding. Terecht heeft kleding de laatste jaren algemene, grote wereld-aandacht. Krant en tijdschrift, tv en musea vertellen ons over deze cultuur, betekenis, symboliek, communicatie-kracht, invloed van globalisering en groepsvorming, van kleding en klederdracht* wereldwijd. /// Ik loop een rondje Middenweg, een kleine kijkreis, tot aan de Hogeweg, en maak foto's. Er zijn een paar mooie winkels waar ik graag de etalages bekijk: Carla, de Klaproos, Biggles en 50/50. Je kunt er mooie, eigentijdse mode kopen, nieuw of met duurzaam hergebruik. Al fotograferend gaan de gedachten voort: De manier van kleren dragen is altijd een tastbare weerspiegeling geweest van de actuele tijdsperiode, van milieu en klimaat maar ook van welstand . Vooral door migratie is alles internationaler geworden. Ja, oké. Bij het verloop der tijd hebben gebeurtenissen duidelijk onze gedachten, ons leven en onze gebruiken en rituelen bepaald. Emancipatie, massaproductie, muziekstromingen, beroepen, groepen hebben invloed op onze manieren. Maar ook religie* geeft vorm aan de levenswijze en de daarbij horende kleding.
Welk verschil is er tussen kleding van vroeger en de mode van nu? Het gaat over vooruitgang, over momenten van hoop op de toekomst. Juist in de modewereld is het normaal om vooruit te kijken en voortvarend te reageren op de wereld om ons heen. Heeft u ook al een paar sneakers?
In de rijke etalages en bij 50/50 ben ik bewust op zoek naar twee iconische kledingstukken. Ik wil verschillen vastleggen . En ik vind ze!
= De wikkeljurk van Diane von Fürstenberg is ontworpen in 1972. Zij zegt over haar " wrap-dress ": 'Kleding moet de vrijheid van vrouwen weerspiegelen. Vrouwen willen veelzijdige en comfortabele kleding.' Het succesontwerp in haar American Dream is wereldwijd een symbool van emancipatie en kracht.
= De 'LBD', " LITTLE BLACK DRESS ", het korte zwarte jurkje. In 1926 bracht Coco Chanel in Vogue dit eenvoudige, zwarte, tijdloze basismodel onder onze aandacht met kenmerken voor vrouwen uit alle sociale klassen . Gelijkheid. Rustieke eenvoud, subtiel te dragen of helemaal losgaan met ketting, sjaal en glitter voor een feestje? Het kan en mag.
Nadenkend over de jurkjes, loop ik vanaf de 'Middenweg in Kerstsfeer' naar huis. De jongens met hoodie en sneakers op de Oeterwalerbrug zijn in uniforme kleding zoals hun groep dat voorschrijft*. Ik zie op tv: 'Bij de opening eind november 2023 in Parijs van de expo 'Sculpting The Senses' draagt koning Maxima een Iris van Herpen-creatie'. Iris' mode bevat veel futuristische technieken, heel ver afstaand van de eenvoudige LBD van toen, die was bedoeld voor alle sociale klasse. Gelijkheid? Teken van de nieuwe tijd waarin verschillen tussen rijk-arm juist toenemen?
Mijn korte foto-reis op de Middenweg is voorbij en met schrijver Jan Brokken wil ik zeggen: Reizen is naar jezelf kijken tegen een nieuwe achtergrond, uit je comfort-zone treden; je krijgt een ander beeld van jezelf en van de wereld. Ja! GeheugenvanOost heeft wel iets te bieden over dit thema. Er zijn meerdere modeverhalen, we tonen de grote expo 'Kleding en Klederdracht Wereldwijd' bij Assadaaka*, we bewonderen -tijdens wandeling Voetstap nr.1- in het Wereldmuseum de prachtige, internationale kledingstukken. meedoen? Geef je op. Meer info op onze site! Ja, de impact van de beeldcultuur zal in de toekomst alleen nog maar groeien. Het vernieuwde 'GeheugenvanOost' is erbij.
======================================= = = = == == =
Actuele tentoonstellingen 2024 :
= Tentoonstelling 'Sculpting The Senses' van Iris van Herpen: grensverleggende haute couture, t/m 28 april 2024 in Parijs
= Tentoonstelling van Lisa Konno vanaf 14 februari 2024 in Museum Jan , Amstelveen 'Het porselein lichaam', Japans porselein met textiel
= Tentoonstelling zomer van 2024 in Kunsthal , Rotterdam een tentoonstelling door Richard Avedon over modefotografie 'Relaties'
= Tentoonstelling . 'Kleding-en-Klederdracht wereldwijd' 650 klederdracht poppen> dagelijks te bekijken 10 -17 uur bij Assadaaka Polderweg 300 - 1 Amsterdam Oost
Verder kijken, zoek uw interesse :
- * httphtmlhttps://www.house-of-control.nl/de-6-cultuurdimensies-van-hofstede-culture-verschillen.html
- * https://npokennis.nl/story/323/waarom-dragen-moslimvrouwen-een-hoofddoek
- * https://www.rodi.nl/drechterland/190882/must-see-zuiderzeemuseum-2021 / verwerkte gebruiken
- * 2017 Modemuze in de OBA Roffa 5314 in 020 over jeugdcultuur
- * https://amsterdamfashionweek.nl/van-papier-naar-couture [OBA RH 2023]
- * https://nos.nl/artikel/2460055-oxfam-novib-verschil-tussen-arm-en-rijk-opnieuw-groter-geworden
- * https://geheugenvanoost.amsterdam/page/47163/4e-montessorischool
- * meer weten over cultuurverschillen, ook geldig in Amsterdam Oost:
1. https://gedragvandeconsument.nl/hofstede-dimensies/
2. https://www.house-of-control.nl/de-6-cultuurdimensies-van-hofstede-cultuur-verschillen.html
3. https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool
- * Ronald van der Kemp is een Nederlandse duurzaamheidspionier. https://www.youtube.com/watch?v=SGKyen3ssv4
- * https://nl.pinterest.com/pin/584975439099727398/ bekijk de Iris van Herpen-jurk